MENKO TEN CATE COLLECTION
HET BOEK
Dit lexicon van klassieke bagage bestrijkt de periode van 1850 tot 1950, toen stoom, industrialisatie en enorme nieuwe rijkdom niet alleen een revolutie teweegbrachten in de wereld en het tempo van het dagelijks leven versnelde, maar ook moderne bagage opnieuw uitvond, waardoor reizigers misschien voor de eerste keer konden genieten de reis zo veel als de bestemming.
Deze Gouden Eeuw van reizen was een glamoureus streven voor degenen die het konden betalen. Terwijl ze de oceanen overstaken op schepen van Cunard of de grote Franse, Duitse en Nederlandse scheepvaartmaatschappijen, dwars door het land op de legendarische paden van de Oriënt-Express, brachten de vaders van modern toerisme Karl Baedeker en Thomas Cook hun eerste routes in kaart, terwijl de baronnen van de Amerikaanse industrie, financiën en handel wreven de schouders op met Europese aristocraten en Indiase maharadja’s in de lobby’s van het nieuwe paleis van vergulde gastvrijheid: het Grand Hotel. Reizen werd gedicteerd door de bestemming die dat seizoen in zwang was en vereiste dat de reiziger niet alleen kon bezitten, maar ook over de hele wereld kon worden geëscorteerd door een bijna eindeloze garderobe. De vraag hoe deze garderobekasten het best te vervoeren, werd beantwoord door de ambachtslieden van de inmiddels legendarische kofferbakfabrikanten; de revolutie gestart door Louis Vuitton, kofferbakmaker van keizerin Eugenie van Frankrijk, met de introductie van zijn fl at-top trunks, en voortgezet door Goyard, Moynat, Hartmann en Finnigans, terwijl ze verder werkten en nieuwe technieken en materialen ontwikkelden .
Een leger dienstmeisjes, bedienden en piccolo’s zorgden ervoor dat deze koffers werden ingepakt, uitgepakt, weer ingepakt en terdege naar de volgende bestemming gestuurd, of het nu Parijs of Londen was, de geneeskrachtige wateren van Baden-Baden, de zonnige Franse en Italiaanse Rivieras, Napels, of misschien naar Egypte voor een vleugje oriëntalisme en bezoeken aan de oude piramides.
Colofon
Tekst: Andreas Koch
Fotografie: Menko ten Cate
Vormgeving: Zeno Carpentier Alting
Boek in eigen beheer uitgegeven door Menko ten Cate